UNDER THE WHITE MASK: THE FILM THAT HAESAERTS COULD HAVE MADE – SOUS LE MASQUE BLANC: LE FILM QU’HAESAERTS AURAIT PU RÉALISER
Matthias De Groof | Belgien 2020 | 9 Min. | OmeU
19.05. | 18:00 Uhr
Votiv Kino, Gr. Saal | TICKETS
together with BLACK PRESIDENT
TEIL DES VON KATARINA HEDRÉN KURATIERTEN GASTPROGRAMMS
Österreichpremiere
Bei der Weltausstellung von 1958 wurde der kolonialistische Film Under the Black Mask des belgischen Künstlers Paul Haesaerts uraufgeführt. Eine filmische Irritation aus der Vergangenheit, die UNDER THE WHITE MASK mittels der Rede Diskurs über den Kolonialismus von Aimé Césaire dekonstruiert und neu deutet. Erstmals in Lingala übersetzt, prangern die einst zu ästhetischen Objekten für westliches Wissen reduzierten Masken nun mittels Césaires Text an: „Europa ist moralisch nicht zu rechtfertigen!“
UNDER THE WHITE MASK gleicht einem Stakkato eines Manifests des Widerstands und hält dem europäischen Kontinent und seinem Geschichtsverständnis den Spiegel vor. Ein Film, der historisch gewachsene Fremd- und Selbstzuschreibungen hinterfragt.
Regie: Matthias De Groof
Buch: Matthias De Groof
Kamera: Art et Cinema
Schnitt: Matthias De Groof, Neel Cockx
Sound Design: Neel Cockx
Stimme: Maravilha Munto
Produzent: Daniel De Valck, Cobra Films
präsentiert von
SCREENINGS
MAS | Museum aan de Stroom. Belgium (2020)
Sheffield Doc/Fest. UK (2021)
Short Waves Film Festival | Spotlight: Kino Rebelde. Poland (2021)
Afrika Filmfestival. Belgium (2021)
Olhar de Cinema Curitiba International Film Festival. Brazil (2021)
Doclisboa International Film Festival. Portugal (2021)
Arica Nativa Rural Film Festival. Chile (2021)
BREEDBEELD Kortfilmfestival. Belgium (2021)
Belo Horizonte International Short Film Festival. Brazil (2021)
BOGOSHORTS Festival. Colombia (2021)
BIOGRAPHY
Matthias De Groof (1981) Belgium. Filmmaker and scholar. His awardwinning films have been presented at venues like the IFFR, Cannes Pan- African Film Festival, Le FIFA and the Berlinale. His edited book “Lumumba in the Arts” is published with Leuven University Press, and reached the top- 100 „books to escape the news“ (LitHub). He has held appointments at the New York University’s Tisch School of the Arts; the Helsinki Collegium for Advanced Studies; the Africa Multiple Cluster of Excellence of the Bayreuth University; and the Waseda University in Tokyo. Throughout is artistic and academic career, he was granted fellowships by the Canon Foundation, the KONE Foundation, Fulbright and BAEF.
FILMOGRAPHY
Under the White Mask: the film that Haesaerts could have made(2020)
Palimpsest of the Africa Museum” (2019)
Lobi Kuna (2018)
Diorama(2018)
Jerusalem, the Adulterous Wife (2008)