2024

FOGO NO LODO

FOGO NO LODO – FIRE IN THE MUD

Catarina Laranjeiro, Daniel Barroca | Portugal 2023 | 118 Min. | Balanta, Guinea Creole mit engl. Untertiteln

FREITAG, 17.05. | 21:00 Uhr
Votiv Kino, Gr. Saal | TICKETS

Österreichpremiere

In Anwesenheit von Catarina Laranjeiro und Daniel Barroca

© Catarina Laranjeiro, Daniel Barroca

Die Bewohner*innen des Dorfs Unal spielten eine entscheidende Rolle im Befreiungskampf Guinea-Bissaus gegen den portugiesischen Kolonialismus. Sie waren die ersten, die sich am bewaffneten Aufstand beteiligten und ihre Ahnengeister und spirituellen Landbesitzer*innen, die Irãs, für den Guerillakampf mobilisierten. Vom Pflügen bis zur Ernte wird im Zyklus des Reisanbaus die errungene Unabhängigkeit in Erinnerung hochgehalten. Doch das Trauma der einstigen Unterdrückung ist tief in Rituale, Körper und Landschaften eingeschrieben.

Beobachtend nähert sich FOGO NO LODO einem komplexen Gefüge religiöser Formen und politischer Unruhen innerhalb einer Gemeinschaft, in der Kriegsveteran*innen mit einer jungen Generation zusammenleben, die ihre Zukunft im heutigen Guinea-Bissau einfordert.

Regie: Catarina Laranjeiro, Daniel Baroca
Kamera: Daniel Barroca
Schnitt: Catarina Laranjeiro, Daniel Baroca
Ton: Didio Pestana
Produktion: Rui Ribeiro, Ansgar Schaefer

Film Website

SCREENINGS AND AWARDS
Doclisboa 2023, October 22, World Premiere.
Award for Best Film Dealing with Cultural and Traditional Practices as well as Intangible Cultural Heritage


BIOGRAPHIES
Catarina Laranjeiro is a visual anthropologist holding a Ph.D. in Post-Colonialism and Global Citizenship. In the last ten years, she has researched the relationship between cinema and cosmological images during the liberation struggle in Guinea-Bissau, also part of her master thesis short film“Pabia di Aos” (2013). Currently, she is conducting a six-year research project about vernacular film production in Cape Verde, Guinea-Bissau, and their diasporas in Europe.

Daniel Barroca works in the intersection between fine arts, film and historical anthropology. His current Ph.D. research is focused on the afterlives of war images in Portugal and Guinea-Bissau. He is the author of expanded cinema installations like Soldier Playing with Dead Lizard (2008) and … a hazy and confusing landscape (2009). He was a resident artist at the Künstlerhaus Bethanien, Berlin; Rijksakademie van Beeldende Kunsten, Amsterdam; Home Workspace Program, Ashkal Alwan, Beirut; and Open Sessions, The Drawing Center, New York.